ترسیم مسیر ارتقای نقش وزارت فرهنگ در فضای مجازی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح عملکرد و دستاوردهای این وزارتخانه در حوزه های مختلف در فضای مجازی، از ایجاد و تدوین70 برنامه و اقدام جدید در حوزه فضای مجازی با اولویت 29 برنامه برای ارتقای نقش وزارت فرهنگ در فضای مجازی خبر داد.


ترسیم مسیر ارتقای نقش وزارت فرهنگ در فضای مجازی
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ،«محمدرضا بهمنی» روز یکشنبه در نشست مشترک سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران با اشاره به آمار و اسناد موجود تهیه شده در خصوص عملکرد بخش ها، معاونت ها، سازمان ها و مراکز و دفاترمختلف زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهارداشت: این ارقام ارتقای کمی و کیفی ما در حوزه فضای مجازی را نشان می دهد که نسبت به سالهای گذشته رشد خوبی را شاهد هستیم.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اقدامات با هدف ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی صورت گرفته که دو بخش آنچه در حال رخ دادن است و آنچه برای ارتقای این نقش در حال تدارک است را در برمی گیرد.

** شناسایی ٣٢هزار سایت و دریافت کد شامد
بهمنی افزود: مجموعه فعالیت های مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی در بخش های صدور مجوز فعالیت ها، ثبت، ساماندهی و … صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در سال ٩٧ بیش از ٣٢هزار سایت شناسایی و کد شامد گرفته است که این آمار افزون بر ٢٤هزار سایتی است که قبلا ثبت شده و مجوز گرفته اند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این بازه زمانی همچنین ١٧٠٠ کانال و ٢هزار دامنه ir ثبت شده است.
بهمنی اظهارداشت: در فضای رسانه های هوشمند و همراه نیز سامانه های پیامکی مانند مسابقه پیامکی، آواهای پیشواز، بازی های موبایل، نرم افزارهای موبایل، تلویزیون هوشمند و … ثبت شده است.
وی اضافه کرد: در محور مجوزهای ثبت تعداد ١٥٠، در بخش انتشار بالغ بر ٢٣٠٠ و در بخش تکثیر ٥٠٠ مورد به ثبت رسیده است. همچنین در سال ٩٧ در حوزه تکثیر بالغ بر ٣ میلیون هلوگرام صادر شده است.

** حرکت به سوی محتوا محوری
وی ادامه داد: در حوزه تولید انبوه نیز اقداماتی از جمله شناسایی ظرفیت های استانی در قالب شبکه ملی فرهنگ، ساماندهی و حمایت از رویدادهای تولد نشر محتوا و حرکت به سوی محتوا محوری و دیگر اقدامات داشته ایم.

** توانمندسازی فعالان تولید محتوا
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود توانمندسازی فعالان تولید محتوا و خدمات در فضای مجازی، تولید ١٥٠ بازی در کشور در سال ٩٧ و اعتبار سنجی آن ها در جشنواره بنیاد ملی بازی های رایانه ای، تولید و حضور محتوایی در فضای مجازی خبرگزاری ایرنا، تدوین یک هزار و ٢٠٠ اثر در قالب مقاله در موضوعات مختلف فرهنگی در حال ترجمه به ٧ زبان از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تشکیل کارگروهی در دبیرخانه صنایع خلاق در معاونت امور فرهنگی، طراحی دانشنامه مجازی ادبیات معاصر ایرانی در بنیاد شعر، طرح های پروانه (عرضه و فروش محصولات فرهنگی و رسانه ای)، پایش (نظارت و رصد فضاهای فرهنگی)، سایه (سامانه اطلاعات هنرمندان) و پردیس (آموزش مجازی فرهنگ و هنر برای مناطق محروم) و … را دیگر اقدامات این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی برشمرد.

** 29 برنامه و اقدام اولویت اول در حوزه فضای مجازی
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به 29 اقدام درنظر گرفته شده با اولویت از 70 برنامه در ارتقای فضای مجازی برای سال 98این وزارتخانه و تمامی زیر مجموعه های تابع، اظهارداشت: در این زمینه با همراهی این مرکز پنج کارگروه تعریف شده که هرکدام پیشنهاداتی در راستای تشکیل یک مرکز پیش ران در این حوزه دارند.
بهمنی در عین حال تاکید کرد: امروز در همه وزارتخانه ها؛ به ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند وزارتخانه 2 در فضای مجازی هستیم تا همگام با تغییرات جدید متناسب با حکمرانی در این فضا حرکت کنیم.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این راستا پنج کارگروه با زیر کارگروه ها و پیشنهادات هر گروه مجزا شامل کارگروه متناسب سازی تشکیلات و نظام مدیریت و تشکیلات، کارگروه توسعه ساماندهی های فرهنگی، کارگروه ارتقای محتوای فرهنگ و هنر در فضای مجازی، کارگروه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی و کارگروه تبلیغات و اطلاع رسانی را شامل می شود.
در ادامه این مراسم شماری از حاضران به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات پرداختند.

منبع : ایرنا