آگاهی از محصولات بازیافتی، تمایل برای انجام بازیافت را افزایش می‌دهد

وقتی مردم بدانند که ضایعات بازیافتی قرار است به چه محصولاتی تبدیل شود، با رغبت بیشتری بازیافت را انجام می‌دهند.

آگاهی از محصولات بازیافتی، تمایل برای انجام بازیافت را افزایش می‌دهد

پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و کالج بوستون به‌تازگی مقاله‌ای در مجله‌ی Journal of Marketing منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد اگر مردم را نسبت‌به محصولاتی که قرار است از مواد بازیافتی تهیه شود، آگاه کنیم، تمایل آن‌ها به تفکیک زباله‌ها و بازیافت بیشتر خواهد شد.

درحالی‌که مسئله‌ی پایداری درحال تبدیل شدن به جزء لاینفک بخش خصوصی است، عادت‌های مردم در زمینه‌ی بازیافت ضایعات دچار تغییر نشده است. آمارها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۵ تنها ۲۵/۸ درصد از ضایعات کشور آمریکا و ۱۳ درصد از ضایعات جامد شهری در سطح کل جهان، بازیافت شدند.

پژوهشگران در راستای بررسی نحوه‌ی تاثیر تبلیغات مرتبط با بازیافت ضایعات روی رفتار مردم، ۶ مطالعه انجام دادند. در اولین مطالعه، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا مقداری کاغذ باطله را دور بریزند.

شرکت‌کنندگانی که یک پیام تبلیغاتی را می‌دیدند که در آن گفته می‌شد این کاغذهای باطله به چه محصولاتی تبدیل خواهد شد، درمقایسه‌با افرادی که تنها یک پیام عمومی بازیافت را مشاهده می‌کردند، بازیافت بیشتری انجام می‌دادند. مطالعه‌ی دوم نشان می‌داد شرکت‌کنندگانی که با محصولات تولیدشده از پلاستیک‌های بازیافتی آشنا می‌شدند، نسبت‌به کسانی که تنها از بازیافت شدن این مواد آگاه می‌شدند، تمایل بیشتری به انجام بازیافت داشتند.

در مطالعه‌ی سوم، سه پیام مورد مقایسه قرار گرفتند تا نشان داده شود اشاره به تبدیل مواد بازیافتی موجب افزایش بازیافت می‌شود. پژوهشگران دریافتند که پیام تبدیل مواد بازیافتی به محصولات دیگر موجب می‌شود مردم درمورد این موضوع تفکر کنند و بازیافت بیشتری انجام دهند.

پژوهشگران در بررسی‌های خود سه مطالعه‌ی میدانی نیز انجام دادند. در نخستین مطالعه، دو تبلیغ گوگل درمورد بازیافت پارچه‌های جین مورد مقایسه قرار گرفت که در یکی از آن‌ها به محصولات حاصل از بازیافت اشاره می‌شد ولی در دیگری روی محصول حاصل تاکیدی نمی‌شد. میزان توجه کاربران به تبلیغ اول بیشتر بود.

در مطالعه‌ی بعدی که قبل از برگزاری یک مسابقه‌ی فوتبال در دانشگاه انجام شد، به طرفداران تبلیغی درمورد بازیافت نشان داده شد. گروه اول از محصولات حاصل از بازیافت ضایعات آگاه شدند؛ درحالی‌که گروه دوم تنها یک پیام تبلیغاتی کلی دریافت کردند. میزان بازیافت ضایعات گروه اول ۵۸/۱ درصد بود، درحالی‌که گروه دوم تنها در ۱۶ درصد موارد، ضایعات خود را در جایگاه مربوط‌به زباله‌های بازیافتی قرار دادند.

 

منبع : زومیت